PEMIÄR!!

Har äntligen efter viss vånda beslutat skaffa mig ett eget litet hörn i cyberrymden. Varför? Jo, för ett par månader sen insåg jag att det födelsedags- och julkortskapande jag hållit på med ett tag har ett namn: SCRAPBOOKING!! Jag upptäckte också att väldigt många fler delar denna hobby och hur kul det är att få titta på andras skapande och hämta ideer och inspiration i olika bloggar. Det är ju faktiskt också roligare att  få visa sina alster än att stoppa dom direkt i byrålådan, so here we go!


Mitt scrapparliv kan indelas i före och efter årsskiftet 08/09 då jag på jullovet satt och surfade och råkade upptäcka Svensk  Scrapbooking. Där finns hur mycket inspiration som helst att hämta, både från alla superduktiga scrappare, men också från månadsutmaningarna. Jättebra att utgå ifrån dessa då de egna idéerna tryter:

Mitt första kort gjort till en utmaning, skissutmaning dec/jan:



Stämplar från panduro, färglagda med akvarellpennor.
Följde skissen slaviskt vilket innebar att mängden dekorationer ökade med flera 100%  jämfört tidigare  "verk"  =) , att jag jag inte insett förut hur kul det är att använda alla dessa brads, knappar , band blommor osv  osv....!!


Sen ett par grattiskort till vänner som fått barn:


Ängelstämpel från Marie Andreassen, färglagd med akvarell.





Babysockor från Hero Arts , färglagda med akvarellpennor.





Efter att ha tittat ett tag på all fina LO:s i galleriet på Svensk Scrapbooking kände jag att  jag måste testa, har tidigare bara gjort kort.
Mitt livs första LO blev till SS:s januariutmaning på temat VINTER:



Vi ligger grymt mycket efter med att göra papperskopior av våra foton, men har nu åtminstone hunnit till
 -05 =).   Dessa bilder av sönerna som glatt bestiger en gigantisk snöhög i Storhogna kändes helt rätt i sammanhanget!
Bakgrunden är målad med akvarellfärg, har bara överdrivit storleken på snöberget en aaaning...;-)
Också invigt min splitternya DoubleDo och stansat snöstjärnor- tänk vad mycket fiffiga apparater det finns :-)!!
Rubriken syns lite dåligt , är skriven med embosspenna och embossad med Ljusblå Glitter.



Här är sen lite blandade Grattiskort :


Stämpel från Marie Andreassen, färglagd med akvarell.





Stämpel  från Bildmålarna, färglagd med akvarell.




 Enkelt och snabbt gjort  kort , bambustämpel från Hero  Arts stämplat  med svart på svart papper, embossat med clear-pulver, text och ram med genomskinlig embosspenna, White&Silversparkle-pulver.





 
Ungefär som kortet ovan, fast använt flera olika swirlstämplar istället.



Och så ett citatkort om  latinska citat...






Lagom till SS:s skissutmaning jan/feb fick jag min första påse med pappersblommor! Hurra!!!
Försök 1:



Grattiskort med Mimosastämpel från Bildmålarna, akvarellfärg. Vågade mig på en(1!) blomma (sen har antalet ökat exponentiellt =) !)
Doodlat lite runt omkring och även testat präglingsplattan till DoubleDo:n. . Blev inte riktigt nöjd,så


försök nr 2:



Kort till blivande pensionär. Stämpeln som jag verkligen gillar är från EatCake Graphics, färglagd med akvarell.
Och blommor,blommor...


Sen dags för AllaHjärtansDag-kort. Två "traditionella":







"Hjärtramen" är av julklappssnöre, köpt på Lagerhaus om jag minns rätt. Swirlen är stämpel som "blingats"  ( kan man säga så?! ) med rosa stickles.


Sen ett par alternativa  AllaHjärtanskort till  två  " mig närstående ngt äldre personer" =)  :


Har fått en ny kompis som jag absolut inte klarar mig utan-" The Edge Scraper"- aj lavv jo!



Båda stämplarna från KH-design, "oldies.."  Tycker dom är jätteläckra =)


Och här är ett till med "oldies"-stämpel:



Texten lurar väl ingen men man blir iallafall glad av partytanterna, en stämpel att identifiera sig med...;-)


Har aldrig tidigare gillat rosa men upptäcker till min förvåning att jag älskar göra kort i rosa, helst då uppblandat med lite brunt. Här ett  AllaHjärtansDag-kort till min systerdotter, oxå bidrag till SS:s februariutmaning:



Stämpel från LeLo Design. Och blommor, blommor, spets, swirls, liquid pearl, 3-D-lack, stickles..., har helt övergivit devisen "less is more"- Less is boring !  ;-).

Och ytterligare ett bevis på detta:



Har hittat ett jättetrevligt forum ( och webbutik ) på "hemmaplan" så att säga: SCRAPPERS! Detta är bidraget till Scrappers månadsutmaning, monokromatiskt ROSA. Passade  då på att göra ett grattiskort till en vän som (helt obegripligt =) ) tänker fylla 50 senare i år, och hon ÄLSKAR rosa.

Ytterligare en februariutmaning ( stressig månad  =D) hos Pysseltagen.  Till denna skulle man göra ett citat- eller ordspråkskort  och det kan man ju inte motstå om man gillar både citat och kalligrafi ;-). Citatet lär  vara av Shakespeare.



Och jag VANN!! (*jättestolt*). Pappret som citatet är skrivet på är löst stämplat med swirls, fö lite trollsländebrads kopparstickles och blommor, blommor... kan liksom inte låta bli att ha blommor på det mesta just nu.



Så skissutmaning, SS feb/mars, en jättehärlig skiss som passade perfekt till ett par foton på killarna från i somras:



Mellansonen har av storebror begåvats med en rätt unik frisyr =) !
Och så lite mera blommor...


Måste ju för rättvisans och husfridens skull göra en LO med dottern också:



Min MYCKET hjälpsamma dotter bakar apfelstrudel =). Hon hjälper även gärna till med pyssel i alla former vilket kan förlänga projekttider med det tredubbla. Men det är ju ändå trevligt när nån är så intresserad av det man gör, eller hur..?! =)


Åsså ett grattiskort till:



Stämpeln är från Marie Andreassen, färglagd med akvarell.



Första påskkortet för året:



Har köpt mina första glimmermistar och ville testa - halva nöjet med denna "materialsport"  =) är verkligen alla fantastiska tillbehör!! Älskar dessa mistar som är otroligt kul att använda , med lite övning kan man nog få fram fantastiska effekter.  Som ett första försök fick detta duga, har "dutt"sprayat  cardstocken med "Peach Delight" och "Jazz blue" och klippt ut ägg som också sprayats. Kortet är i övrigt inte så  "arbetat",  färdiga påskkycklingar på papper från Making Memories.



 Så till senaste passionen -PROMARKERS  (- som jag upptäckt några år senare än alla andra tror jag =)  ) TACK Malin (ägarinna till Scrappers) för alla goda råd och tips i frågan!!  ( Och för tips och lite "påputt" i bloggämnet! )  Och tack till er som tipsade om stämpeldynor. Känner mig nog fortfarande mer hemma med akvarellfärgerna men dessa pennor är ju så smidiga att använda ,snabbare, enklare att ta med och man riskerar inte att slå ut vatten över hela projektet =). ( Svårare dock att göra bakgrunder med- tar gärna emot tips om detta!  )



Efter ett antal misslyckanden med blödande stämpeltryck, fel sorts papper och allmän fumlighet blev detta premiären, grattiskort till sonen som just fyllt 9. Dinostämlarna är från Hero Arts.

Detta är i stort sett vad som  knåpats ihop  vid det överbelamrade vardagsrumsbordet hittills i år- arsenalen av grejor har utökats betydligt till plånbokens förskräckelse men till min stora förtjusning =) . Jag är i desperat behov  av ett eget pysselrum men det kan nog bli aktuellt om sådär 8-10  år när äldste sonen kan förväntas flytta ut ( huga så hemskt , jag pysslar nog hellre vidare vid vardagsrumsbordet!!!)

Har för övrigt skaffat mig ett nytt motto:  Optimalt antal scrapprylar=befintligt antal+1.

Ha en riktigt bra söndagkväll!!
Kram/ Eva


Kommentarer
Postat av: Malin

Ääääntligen!!! Gudars så roligt att se alla fantastiska kort som du har gjort =D

Välkommen till bloggvärlden! ;P



Kram

2009-03-08 @ 22:39:50
URL: http://majamelon.blogg.se/
Postat av: Annica

Hej!

Hittade dig via scrappers forum. Måste säga att du är otroligt duktig!! Hit kommer jag gäran igen för att få inspiration!

/Annica

2009-03-09 @ 17:25:20
URL: http://anja72.blogg.se/
Postat av: Eva J

Åh , vilka fina kort. Här hittade man ju massor med inspiration. Hittade hit via Scrappers forum, kommer att kika in flera gånger har redan lagt till dig på favoriter. Ha det bra Eva

2009-03-09 @ 21:23:18
URL: http://eviebee.blogg.se/
Postat av: Eva J

Åh, du gör ju jättefina kort. Du skriver otroligt vackert.Här kommer jag kika in flera gånger.Ha det bra Eva

2009-03-09 @ 21:28:38
URL: http://eviebee.blogg.se/
Postat av: Inger

Oj..oj..vad säger man när man bara dreglar över alla vackra alster...måste torka hakan...;)



Underbart att se!!!



Kram Inger

2009-03-31 @ 16:29:30
URL: http://www.pysseltagen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0